Kerkewater 2 - 2751 BZ Moerkapelle - T +31 (0)79 593 22 04 - info@mantext.nl | contact opnemen

Tips

Verleid uw doelgroep tot deelname aan uw onderzoek met een prikkelende, uitdagende titel 

Wilt u voor uw onderzoek een vragenlijst ontwikkelen? Wij geven u graag wat tips, waarmee u de respons kunt verhogen!

 

4 Tips om uw onderzoeksrespons te verhogen:

 

1  Kies de juiste titel

Niet iedere ontvanger van een enquête, zal deze enthousiast gaan invullen. U zult de doelgroep hiertoe moeten verleiden. Zorg dus dat men niet ontmoedigd raakt door een lange of ingewikkelde onderzoeksnaam. Maar kies voor een korte, prikkelende titel.

 

2  Verzorg een duidelijke inleiding

Een succesvolle enquête start met een duidelijke inleiding. Zo weet de respondent precies wat er van hem of haar wordt verwacht. Wat is bijvoorbeeld het doel van het onderzoek? Wat is de geschatte invultijd en wanneer is de retourdatum?

 

3  Attentie als waardering

Uw respondenten leveren waardevolle informatie. Overweeg daarom – bij voldoende budget – een attentie als beloning. Een cadeaubon, staatslot of andere attentie zal zeker worden gewaardeerd en werkt bovendien responsverhogend.

 

4  Tot slot

De respondent heeft de tijd genomen om de vragenlijst in te vullen. Een bedankje is dus zeker op zijn plaats! Denk verder aan een herinnering om de retourenveloppe te gebruiken en vermeld duidelijk de uiterlijke retourdatum.

  • Mantext werkt (of heeft gewerkt) voor:

  • Projectleider, Stratus Marktonderzoek

    "Jij bent te goed voor deze wereld Nico.

    Bedankt weer en de volgende keer weet ik je weer te vinden, maar dan met iets nieuws!"

    Research Executive, TNS NIPO

    "Dank voor het toesturen van de vragenlijst. Alles ziet er prima uit!"

    Marketing & Communicatie, Voedingscentrum

    "Dank je, helemaal goed! Het boekje ziet er geweldig mooi uit!"

    Projectleider, Nederlands Kanker Instituut

    "De vragenlijst ziet er mooi uit!"

    Media Onderzoeker, INTOMART GfK

    "Hartelijk dank voor het doorvoeren van de laatste correcties.
    De vragenlijst ziet er goed uit!"

    Technology & Media, TNS NIPO

    "Ik heb de vragenlijst bekeken en die ziet er perfect uit! Dank daarvoor!"

    Projectleider, Veldkamp Marktonderzoek BV

    "Het ziet er goed uit. Bedankt voor de opmaak, en de snelle aanpassingen. Het eindproduct is erg mooi geworden"